Jodenvet wordt borsthoning

Jodenvet, of Jodevet (zonder 'n') zoals de importeur het noemde, is vooral in het zuiden van Nederland zeer geliefd rond de Sinterklaastijd als snoepgoed. De vraag naar het oud-Hollandse lekkernij is volgens de importeur nauwelijks bij te benen. In zes weken tijd is al meer dan 20.000 kilo verkocht.
De importeur ziet nog wel een probleem met de naamsverandering, omdat veel mensen het in het Zuiden het niet kennen als borsthoning, maar alleen als Jodenvet. In de reclame blijft de benaming dan ook bestaan: maar in kleine letters. Borsthoning (Jodenvet) was vroeger een restproduct van de aardappelzetmeelindustrie maar tegenwoordig ook van de maïsverwerking. Het bestaat uit zoete keiharde brokken.
Radio 2
Eerder deze maand lag de negerzoen al onder vuur. Het Radio 2-programma Knooppunt Kranenbarg vroeg zich vanmiddag dan ook wat de volgende stap wordt: Jodenkoek wordt smulkoek? Afrikaantje wordt Paarsbloemetje? Een moorkop een choco-roombol en een Nergerzoen wordt Schuimkus? En Turks fruit dan, moeten we daar nog wat mee? De luisteraars werd naar hun mening gevraagd over de naamsveranderingen van onder meer het Jodenvet.
In een internetpoll van het programma vond tot nog toe zo'n 95% van de luisteraars de naamsverandering van snoepgoed - waar het woord 'neger' of 'joden' in voorkomt - onzin, omdat het oude namen zijn die al 100 jaar bestaan.