Eneco laat klanten betalen voor zonlicht

Energiebedrijf Eneco heeft toegegeven dat een groot aantal klanten te hoge rekeningen heeft gekregen als gevolg van niet goed functionerende meters. Eneco heeft inmiddels toegezegd dat alle gedupeerde klanten zullen worden benaderd en hun geld terug zullen krijgen.

Uit een op verzoek van Eneco gestart onderzoek door ingenieursbureau Royal Haskoning blijkt dat tien procent van de in 2004 geïnstalleerde warmtemeters een veel te hoog verbruik aangeeft. Het gaat hierbij om elektronische warmtemeters van het merk Doprimo, die het energieverbruik per woning meten in wooncomplexen met een collectieve verwarming. Voorheen gebruikte Eneco hiervoor zogenaamde verdampingsmeters, maar de nieuwe warmtemeters werden geacht veel nauwkeuriger te zijn. Nu blijkt echter dat opwarming van een ruimte als gevolg van zonlicht ook door de meter wordt geregistreerd, waardoor de klant ook deze natuurlijke warmtebron in rekening wordt gebracht.

Eneco had opdracht gegeven tot een onderzoek na een aanhoudende stroom van klachten en een reeks publicaties in het Utrechts Nieuwsblad, dat al eerder een eigen onderzoek had laten uitvoeren door adviesbureau Energielijn. Ook uit dit onderzoek bleek al dat de meters niet deugden en klanten werden benadeeld.

Grote gangmaker in de strijd tegen Eneco was de 90-jarige Adriaantje Bleumink uit Utrecht, die na plaatsing van de nieuwe meter maar liefst vijfmaal zoveel energie dan voorheen leek te verbruiken in haar bejaardenwoning. Zij bleef echter protesteren tegen de hoge rekeningen en wist daarmee ook het Utrechts Nieuwsblad voor deze zaak te interesseren.