Duitse MTV wil van Jamba af

MarcyDarcy had ons via de nieuws-submit te melden:

De Duitse muziekzenders MTV en Viva willen de Jamba-reclames gaan weren uit hun programmering. Vanaf oktober moet het op MTV tussen 16:00 en 00:00 uur gedaan zijn met de racende kikkers en zingende kuikens. Viva volgt in maart volgend jaar. De reclames passen volgens zenderdirectrice Catherine Mühlemann niet in het nieuwe karakter dat de muziekkanalen moeten krijgen.

Sinds begin dit jaar vallen MTV en Viva allebei onder het Amerikaanse Viacom. Volgens dat bedrijf tasten de vaak goedkope en zenuwslopende reclames niet alleen het imago van de zenders aan, maar wekken ze ook irritatie op bij de kijkers en traditionele reclamezendtijdafnemers.

MTV en Viva hebben juist de traditionele reclames nodig om in de toekomst aan de groeiverwachtingen van het Amerikaanse moederconcern te kunnen voldoen. Om hen tevreden te stellen, is Mühlemann bereid de confrontatie aan te gaan met de muziekindustrie, die verbolgen is over de plannen. Voor de platenmaatschappijen zijn de muziekzenders namelijk een belangrijk reclame-platform. Maar ook voor de muziekzenders zelf is de nieuwe regel niet zonder gevaar. Veertig procent van de reclameinkomsten is namelijk afkomstig van ringtonereclames.