SIRE begint nieuwe campagne tegen irritaties

froukeh had ons via de nieuws-submit te melden:

SIREDe Stichting Ideële Reclame (SIRE) begint vandaag met een nieuwe campagne hopend dat Nederlanders minder snel en minder hevig geïrriteerd gaan reageren op elkaar. De campagne zal onder de naam 'Kort Lontje' reclames op televisie en radio te zien en te horen zijn.

Het onderzoeksbureau TNS NIPO onderzocht in opdracht van SIRE de irritaties onder de Nederlanders. Hieruit bleek dat 84 procent van de mensen meer irritaties bij anderen bemerken dan tien jaar geleden. Die irritaties zijn vooral in het verkeer te vinden, maar ook in winkels, op straat en in het openbaar vervoer winden mensen elkaar op. Ook bleek uit het onderzoek dat 42 procent zegt zelf sneller geïrriteerd te zijn. Het onderzoek is onder vijfhonderd mensen gehouden.

"Het is niet de bedoeling dat wij met het vingertje gaan zwaaien, maar we willen mensen net even prikkelen om na te denken over hoe kort hun lontje eigenlijk is", aldus directeur Adri de Vries van SIRE. Mensen op een leuke manier aan het denken zetten is wat SIRE wil.

Negentig procent van de Nederlanders maar liefst stoort zich aan a-sociaal gedrag. Mensen tot een leeftijd van 35 spreken andere mensen eerder aan op zijn of haar gedrag. Volgens het onderzoek zijn er ook regionale verschillen geconstateerd. In het oosten konden mensen zich minder vaak herinneren dat ze zelf geïrriteerd reageerden. Terwijl in het noorden ze vaker geïrriteerd raken van het verkeer. In het westen waren er weer meer irritaties over de irritaties van anderen. Ook zijn er verschillen in geïrriteerd gedrag van man en vrouw. Mannen kiezen voor gebaren maken en schelden, vrouwen voor mopperen en nukkigheid.

De Vries: "We leven boven op elkaar, hebben weinig ruimte, zijn bijzonder assertief en claimen direct ons recht. Je recht halen is de norm, anders ben je een loser."

Een tekort lontje
-
Je kunt hier de tv-spot vinden. En hier staat de radio-spot.