Google haalt 50 bedrijven van de zoeklijst

Mocht je zoeken op Yakult en T for telecom op Google, dan zul je hun websites niet vinden. Het internetzoekmachinebedrijf heeft deze twee bedrijven verwijderd van de zoekmachine. Met 48 andere bedrijven is hetzelfde gebeurd. Uit een uitzending van het programma 1 op de middag (Radio 1) door de KRO bleek gisteren dat de 50 bedrijven allemaal klant waren van het Bossche bedrijf Tribal, dat door middel van zogenaamde 'zoekmachineoptimalisatie' de websites van zijn klanten hoger op de resultatenlijst van Google wist te krijgen.

Google was niet blij met de optimalisatie. Het bedrijf hanteert strikte normen voor een notering op de lijst, en Tribal heeft die normen overschreden. Voor de klanten van het Bossche bedrijf kan dit een flinke omzetbeïnvloeding betekenen. Google is marktleider in zoekmachines in Nederland, aangezien zo'n 80 procent van de Nederlanders Google exclusief gebruikt om iets te zoeken op het Internet.

Tribal wil niet reageren, maar een klant van Tribal zegt zich gechanteerd te voelen door Google. Zoekmachineoptimalisatie gebeurt door middel van bijvoorbeeld doorlinken naar andere sites of het plaatsen van betere trefwoorden op de site.

Door de verwijdering van de bedrijven van de zoeklijst door Google, haalt het de eigen bewering onderuit dat dat zoekresultaten gerangschikt worden door een zoekrobot. Internetjournalist Henk van Ess beweerde al eerder dat de positie op de resultatenlijst van Google mede bepaald wordt door mensen, en niet alleen door de zoekrobot.