Onderzoek: Radio is geen 'behang'

Voor veel mensen is radio maar behang waar maar amper naar geluisterd wordt. Toch lijkt dat beeld niet helemaal te kloppen. De Stichting Etherreclame (STER) liet een onderzoek uitvoeren onder 1400 mensen waaruit blijk dat 37 procent van de totale radiozendtijd met (zeer) veel aandacht wordt beluisterd. Slechts twaalf procent wordt met weinig aandacht beluisterd.

In de auto wordt het meest aandachtig naar de zender geluisterd die aanstaat. Over het algemeen luistert de groep 20-34 jaar met wat minder aandacht naar de radio. Het aandachtsniveau van de groep 35-49 jaar zit rond de gemiddelde score. De groep 50 jaar en ouder luistert met meer dan gemiddelde aandacht naar radio.

Radio 1 scoort het beste. De nieuws- en sportzender heeft de meeste aandacht van de luisteraar. Op zich is dat niet nieuw, want in 1999 kwam er ook al een onderzoek naar buiten waaruit bleek dat nieuws- en actualiteitenprogramma's goed scoren op mate van aandacht. In het weekend doet Radio 2 het goed qua aandacht. Radio 3FM trekt juist de meeste aandacht op werkdagen in de ochtend- en de avondspits. Daarnaast is het zondagochtendprogramma 'De heer zij met u' een uitschieter.


Dj Marco V. luistert ook vaak naar Radio 1