'Overslaan reclame is illegaal in Japan'

De organisatie die de belangen van reclame-uitzenders in Japan behartigt is van mening dat het overslaan van commercials tijdens het tv kijken illegaal is. "Het skippen van de reclameblokken is een schending van het auteursrecht", aldus de president van de organisatie.

Sinds de opkomst van de dvd-recorder worden programma's vaak zonder reclame bekeken. Het overslaan van reclameblokken is eenvoudig te doen; nieuwe dvd-recorders hebben een vooruitspoelfunctie die werkt in trapjes van vijftien seconden, de gemidddelde lengte van een commercial. Uit onderzoek is gebleken dat bijna 24 procent van de gebruikers de reclame helemaal overslaat tijdens het kijken naar opgenomen programma's. De helft van de ondervraagden ziet 80 procent van de boodschappen niet. Dit zou in 2005 een verlies van 54 miljard yen, ongeveer 400 miljoen euro, opleveren.

Om het nut van tv-reclame te verduidelijken heeft de organisatie 28 augustus uitgeroepen tot 'dag van de televisiereclame'.

-
Met dank aan i12FOK die dit bericht vertaald en herschreven in de nieuws-submit zette!