Connie laten opstijgen is niet langer rendabel

Icoon Binnenlands nieuwsHet Aviodrome, het Nationaal-Luchtvaart-themapark , zit met een groot probleem nu de verzekeringspremies, door Europese regelgeving, van vliegtuigen flink zijn gestegen. Door de stijging van de premies is het niet meer rendabel om de Lockheed Constellation (Connie), een van de pronkstukken van het museum, te laten opstijgen.

De verzekeringspremie voor het vliegtuig bedraagt 65.000 euro, vijf keer zoveel als vorig jaar. Woordvoerder Van de Noort: "Dat bedrag kun je nooit terugverdienen door een paar keer op een vliegshow te verschijnen. Want die betalen ons maar een paar duizend euro. We hopen op een Europese oplossing. Het geluk is dat er nog meer organisaties zijn met dit probleem."

Door de in Brussel gemaakte regelgeving hangt de premie nu onder andere af van het gewicht van het vliegtuig. Door het enorme gewicht van de Connie is de premie van dat vliegtuig net zo hoog als de premie van een Boeing 747. Dit is oneerlijk volgens het museum omdat de Connie maar twintig uur per jaar vliegt, terwijl een Boeing iedere dag in de lucht zit. "Het risico op ongelukken is bij ons dus veel lager, maar wij moeten wel hetzelfde geld betalen. Dat is niet juist."

CS
Een andere versie van de Lockheed

Het Aviodrome heeft toch al een moeilijke periode, omdat de Uiver, een ander vliegtuig van Aviodrome, vorige weekeinde beschadigd raakte bij een landing in Den Helder. Het museum is druk op zoek naar vervangende onderdelen voor onder andere de propellerbladen. Ook het staartstuk moet waarschijnlijk vervangen worden omdat dit nabije mobiele telefoons in Lelystad stoort wanneer het vliegtuig daar staat.