Omzet supermarkten stijgt door zomerweer

Het zomerweer van de afgelopen week heeft ervoor gezorgd dat de omzet van supermarkten 30 miljoen euro hoger uitkomt dan de gebruikelijke 480 miljoen euro die in een normale week wordt behaald. Drank, ijs en barbecuevlees vliegen massaal over de toonbank. Dit heeft het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) vandaag bekend gemaakt. Volgens een woordvoerster zijn de omzetten vergelijkbaar met die rond Pasen en Pinksteren. "De mensen maken van die warme dagen gewoon feestdagen."

Bij dit warme weer drinken Nederlanders al gauw vier keer zoveel dan normaal. Het soort drank maakt niet uit. Zo wordt karnemelk 30 tot 50 procent meer verkocht. En bij de wijnen wordt er 25 procent meer rosé verkocht, wat overigens ten koste gaat van de rode wijn. "Rosé blijft zeer hot", zo reageert het CBL verbaasd. "Sinds 2001 zien we elk jaar de verkoop van rosé ongeveer 10 procent stijgen. Je denkt dan op een gegeven moment dat die groei ophoudt. Maar ook dit jaar is het weer het geval. Opmerkelijk."

Ook de vraag naar ijsjes stijgt flink. Zo worden Cornetto's en Raketjes drie maal zoveel verkocht als in een normale week. Ook is duidelijk merkbaar dat mensen geen zin hebben om lang in de keuken te vertoeven. In een zomers weekeinde stijgt de verkoop van barbecuevlees met 10 procent. En ook kant-en-klare salades, dressings en afbakbrood gaan als warme broodjes over de toonbank. En wie niet gaat barbecueën, haalt regelmatig een snelle maaltijdsalade of pizza.