ProRail-medewerkers luiden de noodklok

Op een speciaal forum uiten medewerkers van ProRail hun zorgen over de veiligheid op het spoor. Ze zeggen dat de afsplitsing van de NS geen goed heeft gedaan. "De opsplitsing had (en heeft nog steeds) tot gevolg dat ieder onderdeel van het oude spoor zijn eigen gang gaat. Dat alles blijft niet zonder gevolgen, ook voor de veiligheid. Daar is geen geld voor. Het wachten is op klappers zoals onlangs in Japan", schrijft iemand op het forum.

Onder de naam 'Door het oog van de naald' luiden de medewerkers anoniem de noodklok. Ze zeggen dat ze hun handen vol hebben aan de computers die de seinen en wissels bedienen. Die maken volgens hun zoveel fouten, dat het zo fout kan gaan. Daarbij is de werkdruk veel te hoog. "De afgelopen 10 jaar is deze werkdruk alleen maar toegenomen door diverse Reorganisaties. Waar vroeger bijvoorbeeld 5 treindienstleiders zaten zit er nu maar 1. Ik zeg niet dat de oorzaak nu bij de treindienstleider ligt maar dit is wel ons grootste zorgpunt. Wij als treindienstleiders hebben veiligheid nog steeds op nr. 1 staan. Maar heeft het bedrijf dit ook?", zo vraagt een forum-lid zich af.

Vorig jaar raakte een record van 138 treinreizigers gewond. In totaal botsten vijf passagierstreinen en acht goederentreinen op elkaar, zo meldt de Volkskrant. Ook het aantal roodsein-passages stijgt jaarlijks. In 2003 constateerde de Inspectie van Verkeer en Waterstaat 315 gevallen, in 2004 was dat opgelopen naar 353.

Afgelopen vrijdag staakten de medewerkers van ProRail al voor een betere CAO.


Op Amsterdam Centraal ontspoorde begin deze maand voor de tweede keer in korte tijd een goederentrein.