F1: Crisis rond Michelin voor Grand Prix VS

Bandenfabrikant Michelin heeft in een brief aan de FIA laten weten hun teams tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten niet te laten rijden op de banden die tijdens de kwalificatie gebruikt zijn, omdat de veiligheid van de rijders dan onvoldoende gegarandeerd kan worden. De beslissing van Michelin betekent in ieder geval een groot nadeel of een straf voor de teams die op hun banden rijden.

De zorgen voor Michelin ontstonden afgelopen vrijdag, toen Ralf Schumacher zwaar crashte in bocht 13 doordat zijn band ontplofte. Bocht 13 is één van de extreem snelle kombochten van het circuit van Indianapolis. Ralf klaagde na de crash over verminderd gezichtsvermogen, maar zei uiteindelijk toch fit te zijn om te rijden. De FIA verbood hem echter op medische gronden de kwalificatie te rijden.

Om toch aan de race deel te kunnen nemen heeft Michelin de FIA in de brief opnieuw gevraagd om maatregelen die de snelheid in bocht 13 van het circuit terugbrengen, zoals een extra chicane. Ook heeft de bandenfabrikant andere banden ingevlogen, maar die mogen volgens de reglementen niet gebruikt worden. Bovendien gaat het om banden die oorspronkelijk bedoeld waren voor de Grand Prix van Spanje, waarvan het onduidelijk is hoe ze zich op Indianapolis zullen gedragen.

Namens de FIA heeft Charlie Whiting direct gereageerd op de brief van Michelin. Volgens hem zijn er drie opties voor de Michelinteams, en is er geen sprake van een extra chicane. De teams kunnen langzamer gaan rijden in bocht 13, ze kunnen op basis van veiligheidsoverwegingen meerdere keren hun banden wisselen tijdens de race of ze kunnen nieuwe banden gebruiken. Dat laatste zal ook gewoon volgens de reglementen bestraft worden. Het wisselen van banden is wel toegestaan, mits Michelin kan aantonen dat de banden echt geen hele race meegaan. "Het is aan uw teams om dit te beslissen. Wij hebben hier niets meer aan toe te voegen", aldus Whiting.


De band van Ralf Schumacher waar het allemaal mee begon


Kijk voor meer Formule 1-nieuws op de FOK! F1manager, waar ook meer informatie te vinden is!