Kamer wil goedkopere Zuiderzeelijn

Icoon Binnenlands nieuwsGeen magneetzweefbaan of een hogesnelheidsverbinding, maar een gewoon spoor waar treinen tot 200 kilometer per uur kunnen rijden. De fracties van PvdA en VVD in de Tweede Kamer voelen veel voor een 'Hanzelijn ++' waarbij Zwolle en Lelystad via rails met elkaar verbonden worden, in plaats van een geheel nieuwe verbinding van Amsterdam naar het noorden van het land.

VVD'er Pieter Hofstra voorziet dat dit plan 700 miljoen euro goedkoper uitvalt dan een TGV of magneetzweefbaan. Samen met PvdA-woordvoerster Sharon Dijksma is hij bang dat de duurdere varianten onhaalbaar zullen blijken. In de plannen van Hofstra en Dijksma zou tweemaal per dag de HSL van Parijs naar Amsterdam doorrijden naar Leeuwarden en Groningen. Verder bepleitten beide politici verbetering van het stadsgewestelijk vervoer tussen Groningen en Assen.

CDA-specialist Eddy van Hijum was verrast door het gezamenlijke initiatief van coalitiepartner VVD en oppositiepartij PvdA. Hij wil alle mogelijke opties onderzoeken zonder vooraf een voorkeur uit te spreken. D66-Kamerlid Boris van der Ham reageerde daarentegen positief op de eensgezindheid van de liberalen en sociaal-democraten. "De magneetzweefbaanvariant mag best nog bekeken worden, maar onze inschatting is dat het er niet van zal komen", aldus Van der Ham.

Commissaris van de Koningin in Groningen Hans Alders (PvdA) was zeer geïrriteerd over het verloop van het debat. "Zij hebben geen millimeter overlegd met het noorden des lands", stelde Alders. Hij denkt dat de noordelijke regio niet een beloofde bijdrage van een miljard euro beschikbaar stelt als er besloten zal worden voor een verbeterde spoorverbinding. Volgens Alders heeft de Hanzelijn-variant 'de meest beperkte impact' op de werkgelegenheid en de economische versterking van het noorden.