'Noordzee FM is geen mislukking'

Ondanks dat John de Mol Noordzee FM aan een Vlaams bedrijf verkocht, is de zender geen mislukking. Dat zegt Talpa Radio-directeur Erik de Zwart. Talpa kocht onlangs Radio 538 en moest volgens de vergunningenregels Noordzee FM verkopen. "Radio 538 heeft er jaren over gedaan om te komen waar ze nu is, en ook nog eens in andere marktomstandigheden. Noordzee FM is nog maar 2,5 jaar bezig", aldus De Zwart.

John de Mol investeerde veel geld in Noordzee FM. Voor het recordbedrag van ruim 80 miljoen euro werd het frequentiepakket van de toenmalige nummer 1 Sky Radio gekocht. Op de 100.7 FM wilde het bedrijf snel groeien. Door dj's als Robert Jensen en Gordon aan te trekken moest die groei versterkt worden. Maar het bleek niet te werken. De zender haalt inmiddels een kleine vijf procent marktaandeel, terwijl Radio 538 ruim twaalf procent haalt.

Aan Noordzee FM werd dan ook veel gesleuteld. Zo kwam er eind vorig jaar een nieuw format. "Er is veel gebeurd met het station. En het kost gewoon tijd voordat het nieuwe format staat. Wonderen duren iets langer; radio is een slow business. Het is te kort door de bocht om te zeggen dat het mislukt is", zegt Erik de Zwart. Hij benadrukt dat Noordzee FM nooit zou zijn verkocht aan de Belgische Persgroep als de wet had toegestaan dat Talpa meerdere zenders met een zelfde frequentiekavel had mogen hebben.

De Zwart weerlegt de kritiek dat hij teveel voor de voeten wordt gelopen door John de Mol. "Natuurlijk bemoeit John zich ermee. We hebben onze discussies. Maar het is toch goed dat de grote baas zich bemoeit met wat er uiteindelijk uit de speakers komt? John is briljant."