Jongeren ingezet voor drankcampagne

De Kater Komt LaterHet Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ) gaat jongeren inzetten die leeftijdsgenoten gaan voorlichten over de risico's van Alcoholgebruik. 200 van deze 'voorlichters' zullen vanaf Koninginnedag onder de vlag van de alcoholmatigingscampagne 'DRANK, de kater komt later' in gesprek gaan op gaan op landelijke en lokale evenementen. Op Koninginnedag zullen de voorlichters voor het eerst te vinden zijn, in Zeeland.

Het NIGZ kiest er bewust voor om jongeren niet op de traditionele manier te benaderen. "We zoeken jongeren op in hun eigen omgeving, dus niet in de schoolbanken. Uit onderzoek is gekomen dat als jongeren met jongeren gaan praten dat geloofwaardiger overkomt als dat een volwassene dat doet", zo zegt een woordvoerder.

Uit onderzoek blijkt dat een kwart van de jongeren om de drie dagen een alcoholhoudende drank drinkt. Hiermee drinkt de Nederlandse jongere het meest frequent van Europa. Een andere zorgelijke ontwikkeling is dat jongeren vaak veel in één keer drinken. Op 15-jarige leeftijd drinkt bijvoorbeeld de helft van de jongens gemiddeld meer dan vijf glazen op een weekendavond en één op de vijf zelfs gemiddeld meer dan tien.

"Vooral meisjes komen aan bod in onze voorlichting", zo zegt de woordvoerder. "In de trends in lifetime, maand en dronkenschap prevalentie is vooral bij meisjes een toename in het drankgebruik te zien. Meisjes zijn meer gaan drinken en zijn ook vaker dronken dan voorheen. Was in 1992 tien procent van de meisjes (twaalf tot en met achttien jaar) één of meer keer dronken in de maand, in 2003 is dat gestegen tot twintig procent. Ze doen dus niet meer onder voor jongens."