GroenLinks verder met campagne tegen terreinwagens

GroenLinks gaat de campagne tegen luxe terreinwagens (SUV's) nieuw leven inblazen. Gemeentes kunnen volgens deze partij wel degelijk maatregelen nemen om luxe terreinwagens te weren. Vorig jaar is een parkeerverbod voor SUV's in Nijmegen door het college van B&W afgewezen. Het college was van mening dat zo'n verbod in strijd zou zijn met Europese en Nederlandse regelgeving.

GroenLinks-fracties in steden als Nijmegen, Amersfoort en Leusden gaan daarom nieuwe voorstellen indienen. Zulke voorstellen zullen bestaan uit onder andere een rijverbod bij scholen en hogere parkeertarieven voor de betreffende auto's.

GroenLinks pleitte eerder al voor landelijke maatregelen tegen de vermeende overlast van SUV's, ook wel 'asobakken' of 'PC-hoofttractoren' genoemd. Deze poging had niet veel effect: minister van Verkeer Karla Peijs beloofde alleen een onderzoek naar de nadelige gevolgen van SUV's. Volgens verkeersorganisaties zoals SWOV en 3VO zijn SUV's extra onveilig. De andere partij, of het nou een automobilist, voetganger of fietser is, heeft een hogere kans om te overlijden na een botsing met een SUV dan na een botsing met een 'gewone' auto.

Terreinwagens worden desondanks steeds populairder: volgens de brancheorganisatie RAI werden in 2004 19.369 van zulke auto's verkocht, 12,3 procent meer dan in 2003. Het marktaandeel van terreinwagens is nu vier procent. De plannen van GroenLinks kunnen op voorhand opnieuw op forse kritiek rekenen van RAI en Bovag. "Terreinwagens zijn gewoon goedgekeurd en toegelaten op de weg. Eigenaren betalen ook alle lasten," aldus een woordvoerder van RAI.


Binnenkort verdwenen uit het Nederlandse straatbeeld?