Unilever sleept Albert Heijn voor de rechter

Meki had ons via de nieuws-submit te melden:

Logo Albert HeijnAlbert Heijn (AH) wordt voor de rechter gesleept door levensmiddelenconcern Unilever. Volgens Unilever verpakt AH zijn huismerkproducten bewust zo, dat ze lijken op de producten van Unilever. Het levensmiddelenconcern zegt hierdoor veel geld mis te lopen. De rechtszaak start op 12 april.

Het gaat om producten als ijsthee, pindakaas en margarine, die door Unilever worden verkocht onder de merknamen Lipton, CalvÚ, Becel, Blue Band, Bertolli en Croma. Unilever wil dat AH de verpakking van de betreffende producten aanpast en tot die tijd de artikelen uit de schappen haalt.

Unilever beschuldigt de supermarktketen ervan "kleuren, letters, verpakkingen en teksten te gebruiken die precies of bijna hetzelfde" zijn als die van Unilever. Hierdoor zouden klanten per ongeluk producten kopen van het AH-huismerk in plaats van de A-merken van Unilever. Ook zou AH zijn eigen producten hebben verplaatst naar de schappen waar eerst de Unilever-artikelen lagen.

De Telegraaf schrijft dat de directeur van Unox (ook een merk van Unilever) onaangenaam verrast was toen zijn vrouw hem een worst van AH voorzette. Zelfs zij had zich vergist omdat de AH-verpakking zo op die van Unox leek en in de schap lag waar eerst de Unox-worsten lagen.