Wetenschappers ontdekken kleinste ster ooit

z03m en pberends hadden ons via de nieuws-submit te melden:

Astronomen hebben de kleinste ster ooit ontdekt: de ster, OGLE-TR-122b genaamd, is in omtrek slechts 16 procent groter dan Jupiter, de grootste planeet in ons zonnestelsel. Dit meldt het Britse New Scientist vandaag op zijn website. De nieuw ontdekte ster is 96 keer zo zwaar als Jupiter en zijn dichtheid is 50 maal die van onze zon.

De ster is ontdekt tijdens een speurtocht naar planeten, die zich buiten ons zonnestelsel bevinden. Sterrenkundigen van het European Southern Observatory ontdekten een object dat wekelijks voor de ster OGLE-TR-122 langs trekt, waardoor de hoeveelheid licht van de ster, die de aarde bereikt, met 1,5 procent verminderde. Maar pas toen Zwisterse astronomen met de Very Large Telescope het object beter bekeken, werd het object als een ster geïdentificeerd.

Deze vondst is bijzonder, omdat er nu is aangetoond dat in kleine hemellichamen kernfusie mogelijk is. Ook is het duidelijk dat het onderscheid tussen planeten en sterren niet altijd makkelijk te maken valt. De hoeveelheid licht van de nieuw ontdekte ster is namelijk zeer gering, waardoor de ster ook makkelijk als planeet kan worden aangezien.

Onze zon, de kleinste ster, en Jupiter met elkaar vergeleken. Bron: New Scientist