Consumentenbond stopt met 'boodschappenmandje'

Het 'boodschappenmandje' van de Consumentenbond wordt voorlopig niet meer gebruikt als meetinstrument om de prijsniveaus van Nederlandse supermarkten te vergelijken. Dat zei Sicco Louw, woordvoerder van de Consumentenbond vanmiddag in het Radio 1-programma 1opdeMiddag. In het mandje worden telkens ruim honderd A-artikelen met elkaar op prijs vergeleken. "Het lijkt erop dat supermarktketens als Albert Heijn ons mandje misbruiken in de prijzenoorlog", aldus Sicco Louw.

"Nu de prijzenoorlog voortduurt, wordt steeds duidelijker dat supermarkten bepaalde producten alleen maar in de schappen hebben liggen om op prijs te scoren. Supermarkten prijzen artikelen in het mandje onder de inkoopprijs om gunstig uit de vergelijking te komen. Ontbijtkoek van Peijnenburg komt daardoor in het schap te liggen op een plek waar consumenten het niet gaan kopen. Zo wordt de consument benadeeld en gemanipuleerd. Dan kan er sprake zijn van manipulatie van onderzoeken en dus hebben wij besloten het onderzoek tot nader order op te schorten", zo zei de woordvoerder in het programma.

Het boodschappenmandje van de Consumentenbond werd vorige week flink op de korrel genomen tijdens een kort geding tussen supermarktketen Albert Heijn en koekfabrikant Peijnenburg. Inzet was de prijs van 600 grams ontbijtkoek. Peijnenburg weigerde die nog langer te leveren aan de grootgrutter, omdat Albert Heijn die beneden de kostprijs verkoopt. Peijnenburg kreeg gelijk en hoeft geen koek meer te leveren.

Het signaal dat de rechter heeft afgegeven, verontrust de Consumentenbond zeer. "Als het boodschappenmandje manipulatie door supermarkten tot gevolg heeft, dan moeten we iets anders gaan doen", volgens Sicco Louw. Wat dat gaat worden, daar is de bond nog niet over uit.