Burger King moet reclame rectificeren

okcep had ons via de nieuws-submit te melden:

Fastfoodketen Burger King mag in haar reclame niet meer verwijzen naar clown Ronald McDonald van concurrent McDonald's. Dat heeft de voorzieningenrechter van de Rechtbank te Amsterdam bepaald. Burger King moet op de eigen website en in de kranten Sp!ts en Metro een rectificatie plaatsen. Dat is vandaag gebeurd.

"Je mag onze Ronald niet zomaar gebruiken voor je eigen reclame. Ronald is van ons", reageerde een woordvoerder van McDonald's Nederland afgelopen week. "Reclame waarin je een concurrent expliciet noemt, is aan strenge regels gebonden. Zo mag een bedrijf niet de goede naam van een concurrent schaden", stelde Prisca Ancion van de Reclame Code Commissie. De rechter oordeelde dat Burger King inderdaad in strijd handelde met de wet over vergelijkende reclame. Daarbij zou het gebruik van de clown van de concurrent kleinerend zijn tegenover McDonald's.

Overigens verwijst Burger King op haar website nog steeds naar het bekendste product van McDonald's. "25% meer vlees dan de Big Mac, nu 25% lager in prijs", wordt er gesteld over de eigen Big King.

Ronald McDonald mag niet meer bij de concurrent eten
Ronald McDonald mag niet meer bij de concurrent eten