Tv-reclames worden zeer slecht bekeken

Scootmobiel en geldropse_polleke hadden ons via de nieuws-submit te melden:

Meer dan 80 procent van de reclamezendtijd zien Nederlandse tv-kijkers niet. Slechts 18 procent van de uitgezonden reclames wekt wel de interesse van de kijkers. Dit is gebleken uit een groot onderzoek van mediabureau MM&MO in opdracht van de Bond van Adverteerders (BVA).

Voor het onderzoek werd het kijkgedrag van 341 personen uit honderd huishoudens een avond lang gevolgd met vier camera's die synchroon en ononderbroken draaiden. Eén camera was gericht op de tv, twee camera's op (meestal) de bank en een vierde camera volgde de bewegingen in bijvoorbeeld de eetkamer of keuken. De camera's werden op afstand bediend, waardoor de tv-kijkers ze snel vergaten. Met één microfoon werd al het geluid in de woonkamer geregisteerd.

Het is de eerste keer dat er in Nederland zo'n groot onderzoek wordt gehouden naar het reclamekijkgedrag. Tot op heden waren er alleen de reguliere kijkcijfers van de Stichting KijkOnderzoek, maar in die onderzoeken wordt alleen gemeten in hoeveel huiskamers een tv aanstaat en niet of er ook daadwerkelijk wordt gekeken.

Belangrijkste conclusie van het onderzoek, dat in het laatste kwartaal van 2004 werd gehouden, is dat kijkers reclame zien als een ongewenste onderbreking van de programma's. Mensen gaan veelvuldig zappen, met elkaar praten of naar keuken of wc.

Uit het onderzoek blijkt verder dat de publieke omroepen meer last hebben van het gedrag van de tv-kijkers bij reclames. De publieke zenders zenden enkel reclames uit tussen twee programma's in. Op die momenten is de kans groter dat kijkers niet terugkeren bij het net waar ze tot dan naar zaten te kijken, omdat het programma waar ze naar keken is afgelopen.

Volgens de BVA maken de resultaten duidelijk dat adverteerders in de toekomst op een heel andere manier met de invulling van hun campagnes op televisie moeten omgaan. Kijkers blijken aantrekkelijke en humoristische reclames zeer te waarderen. Volgens de BVA moet daarmee bij het samenstellen van de reclameblokken rekening worden houden.