Proef met Marokkaanse docenten geslaagd

Icoon Binnenlands nieuwsHet pilot-project “Tweede Wereldoorlog in perspectief” van de gemeente Amsterdam, waarbij Marokkaanse leraren op Amsterdamse vmbo-scholen werden ingezet om jongeren les te geven over de Tweede Wereldoorlog is geslaagd, zo concludeert de gemeente in haar eindrapport. De leraren werden in april op enkele vmbo-scholen ingezet om vooral Marokkaanse jongeren te doceren over hedendaagse jodenhaat in relatie tot de Tweede Wereldoorlog en de Midden-Oosten-problematiek.

Alhoewel Marokkaanse leerlingen nog steeds minder positief zijn over joden dan hun Nederlandse en Surinaamse medeleerlingen, is hierin een duidelijke verbetering merkbaar. Het percentage Marokkaanse scholieren dat joden even aardig vindt als andere volkeren is gestegen van 32 naar 50 procent. Onder Nederlandse en Surinaamse scholieren is dit bij zo’n driekwart het geval. Het percentage Marokkaanse leerlingen dat van mening is dat “de joden de wereld willen overheersen” is gedaald van 32 procent naar 11 procent.

Omgekeerd denken Nederlandse en Surinaamse leerlingen minder positief over moslims. Onder Marokkaanse leerlingen vindt 83 procent dat moslims even aardig zijn als andere volkeren, tegen 42 procent van de Nederlandse scholieren. Tweederde van de Surinamers vindt moslims net zo aardig. Uit het onderzoeksrapport blijkt verder van diepgeworteld antisemitisme onder de ondervraagde leerlingen nauwelijks sprake te zijn. Het zou hierbij slechts gaan om een klein aantal leerlingen van overwegend Marokkaanse afkomst.

Wethouder Onderwijs en Diversiteit, Ahmed Aboutaleb: “Deze resultaten laten zien dat voortzetting en uitbreiding van het project wenselijk is. Ook wil ik andere steden en stadsdelen attenderen op deze methodiek, zodat ze dit eventueel kunnen toepassen in het basisonderwijs. Daarnaast ben ik in overleg met scholen om gezamenlijk een bezoek te brengen aan Auschwitz.