Sms'je tegen lastige bioscoopbezoekers

De bioscoopketen Kinepolis in BelgiŽ gaat de strijd aan met mensen die het bioscoopbezoek van andere mensen vergallen. Met een sms'je naar een steward kunnen cinemabezoekers melden dat andere bezoekers zich misdragen, hun gsm-geluid toch aan hebben staan of praten tijdens de film. De steward gaat vervolgens naar de zaal om de feiten te constateren en de veroorzakers buiten te zetten.

"Wie als bioscoopbezoeker last heeft van ongepast gedrag, zendt een sms'je naar het nummer 3005 en vermeldt als tekst het nummer van de zaal. Weet hij dat niet, dan mag de titel van de film ook. Onze veiligheidsmensen komen dan meteen langs om poolshoogte te nemen en het probleem zo snel mogelijk op te lossen", legt Kinepolis-woordvoerster Myriam Dassonville uit. Het nieuwe veiligheidsproject wordt in de zalen toegelicht met borden.

In de Brusselse vestiging van het bedrijf zal het systeem een tijdje op proef gaan draaien. "Als het systeem nadien een positieve evaluatie krijgt is het de bedoeling ook onze andere complexen ermee uit te rusten. Aanvankelijk vreesden we dat sommige bezoekers nogal snel geneigd zouden zijn zo'n sms'je te versturen. Maar dat blijkt zeer goed mee te vallen. En in de gevallen dat we een berichtje ontvingen, was dat ook gerechtvaardigd. Telkens is er snel en adequaat ingegrepen."

Een berichtje versturen kost 0,15 euro. "Vroeger moest je bij problemen de zaal verlaten om onze veiligheidsdienst te kunnen verwittigen. Door met sms-berichten te werken, hoef je je stoel niet uit en wordt er bovendien sneller ingegrepen." Onruststokers die regelmatig tegen de lamp lopen, worden door Kinepolis de toegang ontzegd en kunnen een boete krijgen.
Submitter:  Bron: Studio Brussel (radio)