CIDI in aktie tegen toneelvoorstelling

Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) heeft een brief geschreven naar de financiers van het toneelstuk 'Het beloofde land' van Theater Nomade. Volgens het Cidi is het stuk 'deels antisemitisch', en geldt die kwalificatie ook voor de regisseur annex hoofdrolspeler Ab Gietelink. De toneelvoorstelling is een mengeling van geschiedenis en actualiteit. Het gaat over de kruisiging van Christus die wordt doorgetrokken naar het huidige conflict tussen Israël en de Palestijnen. De auteur laat de vredesactivist Jezus kruisigen in opdracht van Sharon, in het stuk zijn oom, Judas en leider van Israël.

Dat de voorstelling 'anti-Israël' is, daar kan het CIDI nog mee leven, maar daar waar Gietelink de joden de schuld geeft van Jezus' kruisiging, gaat hij volgens het CIDI over de schreef. In een brief aan de financiers schrijft CIDI-adjunct-directeur Hadassa Hirschfeld: ''Wat Gietelink doet, is inspelen op een antisemitisch vooroordeel en op iets dat volstrekt achterhaald is''. Doel van het protest is volgens Hirschfeld niet om de subsidie te laten intrekken of voorstellingen te laten verbieden. ''Wij zeggen: kijk eens wat jullie gefinancierd hebben. Wie geeft nou geld aan zo'n stuk?''

Tegenover het ANP karakteriseert Gietelink de brievenactie op zijn toneelstuk als een ''sluipende vorm van censuur''. Ook weerspreekt hij de beschuldigingen van het CIDI: ''Volgens de verhalen in de Evangeliën is Jezus door de Romeinen gekruisigd op voorspraak van de joodse hogepriesters. Is het nog steeds taboe om dat te zeggen? Is het geen tijd om van dat taboe eens afscheid te nemen? Dat is iets heel anders dan dat het joodse volk, als entiteit, schuldig zou zijn aan de kruisiging van Jezus en zeker dat het 2000 jaar na dato daarvan een erfschuld zou dragen.''

Het toneelstuk 'Het beloofde land', voluit 'Het beloofde land, of Sharon, Jezus en wij' geheten, kreeg van het Fonds voor Podiumprogrammering en Marketing 60.000 euro subsidie.

-
Website Ab Gietelink.

In het verleden zijn er meer toneelstukken geweest die de gemoederen verhitten; Met name bij het stuk 'Het Vuil, de Stad en de Dood' van Rainer Werner Fassbinder was dat het geval. Dat werd in de jaren 80 na hevige vooral joodse-protesten teruggetrokken. In 2002 kon het wel opgevoerd worden zonder noemenswaardige problemen. In 2000 leidde hevige kritiek uit islamitische kring tot het stopzetten van de opera Aïsja (over de vrouw van de profeet Mohammed) van regisseur Gerrit Timmers.