Telefoon opnemen met allochtone naam taboe

Icoon Buitenlands nieuwsHeel wat bedrijven in Vlaanderen verplichten hun allochtone werknemers een westers klinkende naam te gebruiken om klanten niet af te schrikken. Dat meldt de Belgische krant Het Laatste Nieuws. Zo zou Fatima zich Vicky laten noemen en Mohammed de telefoon opnemen als Peter. Dit zou vooral gebeuren bij bedrijven die klanten telefonisch benaderen, dat schrijft de NRC donderdag.

Een van de bedrijven waar dit gebeurt zou de mobiele operator Base, een dochteronderneming van de KPN, zijn. Een woordvoerder van Base ontkent dit. "Het is zeker niet de directie die het personeel verplicht een andere naam aan te nemen. Wie zoiets durft te vragen wordt op staande voet ontslagen." Maar een medewerkster van Base verklaart: "Wie gewoon de telefoon opneemt met ’hallo met Base’ heeft geen probleem. Pas wanneer we de klanten moeten opbellen en ons moeten voorstellen zijn namen als Fatima en Naima taboe."

Hetzelfde geldt voor het telemarketingbedrijf Communicatel, waar Lamia Sheba zich moest voorstellen als Pascal Desmet. "Eigenlijk is het vernederend. Het was een gemakkelijke manier om geld te verdienen tijdens mijn studie. Maar ik zou het nu nooit meer doen." Het is ’pure discriminatie’ zo meldt een woordvoerder van de Federatie van Marokkaanse Verenigingen verder in de krant. Hij herkent het onder andere uit de horeca waar een kelner die Allal heet zich van zijn baas Alain moet noemen.
Submitter:  Bron: NRC Handelsblad (papieren editie)