'FNV-flessenactie slecht voor milieu'

Vakbond FNV-Bondgenoten is een actie gestart onder de naam 'flessenpost', dit tot grote woede van de vereniging van de Nederlandse Frisdranken Industrie (NFI) en het Centraal Brouwerij Kantoor. FNV roept alle klanten van Albert Heijn op om vanaf woensdag in teruggebrachte lege flessen euromuntjes te stoppen. Zo moet duidelijk worden gemaakt dat uitzendkrachten in de AH-distributiecentra te weinig betaald krijgen.

Volgens de NFI zullen door de FNV-actie, als 10% van alle consumenten in Nederland aan de actie gehoor geeft, wekelijks één miljoen statiegeldflessen onnodig worden vernietigd. De actie is dus heel slecht voor het milieu: statiegeldflessen worden normaal gesproken vijftien tot twintig keer hervuld. Flessen waar iets inzit worden automatisch van de lopende band van de spoel- en vulmachines gestoten en vernietigd.

Het Centraal Brouwerij Kantoor kan niet inschatten hoeveel bierflesjes door de FNV-actie dreigen te worden vernietigd. Een woordvoerder stelt dat FNV aan het verkeerde adres is met de actie. ''Albert Heijn heeft totaal geen last van de actie, want die leveren slechts de flessen al dan niet met muntjes bij ons in. De kosten zijn voor ons.''

Beide brancheorganisaties hebben FNV Bondgenoten gevraagd de actie af te blazen. Zoniet zullen ze de schade proberen te verhalen. FNV-bestuurder H. Westerhof is niet onder de indruk: ''De fabrikanten gooien zelf de flessen weg, wij doen dat niet. Ik ben ook niet onder de indruk van de dreigende schadeclaim.''