Nintendo verdubbelt kwartaalwinst

Vagere_Hein stuurde ons via de nieuws-submit het volgende, vertaalde bericht:

Icoon Games nieuwsNintendo heeft de kwartaalwinst weten te verdubbelen. De combinatie van een lagere prijs en het uitbrengen van een aantal belangrijke titels heeft ervoor gezorgd dat de winst uit het eerste kwartaal verdubbeld is ten opzichte van die van 2003.

Het bedrijf uit Kyoto rapporteerde een winst van 22,6 miljard Yen (179 miljoen Euro) in het eerste kwartaal - de periode tussen 31 maart en 30 juni 2004. Dit is bijna twee keer zo veel als de 11,5 miljard Yen (91 miljoen Euro) die het verdiende in het eerste kwartaal van 2003.

Er zijn een aantal factoren verantwoordelijk voor de winststijging. Allereerst zijn in het eerste kwartaal 650.000 GameCubes geleverd tegenover een wat schamele 80.000 in Q1 van 2003. Ook de GameBoy Advance doet het weer goed want het laatste kwartaal zijn er 2,3 miljoen van geleverd. Wat erg opvallend is, is dat ondanks de veel hogere verkopen de jaarlijkse totale winst op hardwareverkopen met 13% gedaald is ten opzichte van vorig jaar naar 39,5 miljard Yen (313 miljoen Euro). Wat dit aantoont is dat de winstmarge op de GameCubehardware bijzonder laag is en dat de concurrentie Nintendo tot het uiterste dwingt.

Dit werd echter meer dan voldoende gecompenseerd door de inkomsten uit software. De softwareverkopen van Nintendo's beide platformen zijn gestegen van 6,2 naar 7,4 miljoen stuks, wat een stijging van 11% naar 42 miljard Yen (333 miljoen Euro) betekende voor de winst uit verkopen van software. Andere factoren die invloed hadden op de gestegen winst waren de gedaalde produktiekosten van de hardware en een waardevermindering van de Yen, waardoor Nintendo's Europese en Amerikaanse activa meer waard worden.

Voor het huidige financiële jaar is Nintendo vol vertrouwen en het verwacht dat met het uitbrengen van de Nintendo DS aan het einde van het jaar in Japan en de Verenigde Staten, de jaarwinst uiteindelijk zal verdubbelen ten opzichte van die van 2003.