Bier en sigaretten niet zo 'cool'

Nederlanders vinden sigaretten en bier niet langer cool. Dat blijkt uit de tussenstand van de Nederlandse Coolbrands PublieksVerkiezing die op dit moment wordt gehouden.

Het merendeel, 93 procent, van de Nederlanders van 15 jaar en ouder vindt roken niet cool. Vooral vrouwen en respondenten uit de Randstad en grote steden hebben hier een uitgesproken mening over. Mensen uit de laagste inkomensgroepen en mensen met de laagste opleidingsniveaus vinden een sigaretje roken ‘cooler‘ dan anderen, zo blijkt.

Ook het biertje is in populariteit afgenomen. Een biertje drinken wordt door driekwart van de Nederlanders niet cool gevonden. Bij de mannen vindt nog 31 procent bier een prima drankje, bij de vrouwen is dat 18 procent. Vooral studenten nemen nog altijd graag een pilsje, dat percentage ligt aanzienlijk hoger dan bij werkenden. Opvallend is dat zowel mensen met een lagere schoolopleiding als afgestudeerden aan een universitaire opleiding grotere bierdrinkers zijn dan de rest.

Op www.coolbrands.org kan nog steeds worden meegedaan aan de verkiezing van de ‘coolste’ merken van dit moment. Er kan gestemd worden in categorieën als mode, wonen en media. De winnaars van de CoolBrands PublieksVerkiezing worden in november dit jaar bekend gemaakt.