Edah wordt 'Lekker & Laag'

Supermarktconcern Laurus gaat 50 winkels van haar keten Edah ombouwen tot prijsvechter. Een proef bij onder andere een winkel in Leerdam is zo goed verlopen dat het bedrijf de ombouw aandurft. Met de actie wil het bedrijf uit het slop komen waar het al een tijdje in zit. Vandaag werd bekend dat de winst vorig jaar met tien procent daalde. Vooral de prijzenslag in de supermarktwereld is hier schuld aan. Vanwege de slechte resultaten werd er eerder al flink gesneden in het personeelsbestand van het supermarktbedrijf.

Met de nieuwe formule van Edah, 'Edah, Lekker & Laag', werd in de proefwinkels een flinke omzetstijging gehaald. "De zes pilotwinkels van de nieuwe formule laten omzetstijgingen van gemiddeld enkele tientallen procenten zien. Dit terwijl zij bewust zijn gesitueerd in marktgebieden met zware concurrentie. Het klantenaantal en de gemiddelde besteding zijn evenredig toegenomen", zo zegt voorzitter Harry Bruijniks van de Hoofddirectie van Laurus. "Het aantal Edah-vestigingen dat onder de Edah Lekker & Laag formule draait wordt in de tweede helft van 2004 daarom fors uitgebreid. In het najaar vindt de verdere besluitvorming rond de plannen voor Edah in 2005 plaats."


De nieuwe formule van Edah leverde een flinke omzetstijging op

Het is niet de eerste keer dat Laurus winkels wil ombouwen. Het bedrijf wilde al haar winkels tot 'Konmar' maken. Deze actie werd echter in augustus 2001 stopgezet omdat Laurus flink in de rode cijfers dook door de operatie. De topmannen werden zelfs op straat gezet. Met de nieuwe ombouwoperatie hoopt het bedrijf uit Den Bosch eind 2007 weer helemaal financieel gezond te zijn.