Allochtonen starten vaker eigen bedrijfjes

Steeds meer allochtonen in Nederland starten een eigen bedrijf. Het aantal 'allochtone bedrijfjes' groeit zelfs spectaculair. In 5 jaar nam het aantal migranten met een eigen onderneming toe met 44%, bij autochtonen bleef dat steken op slechts 2%. Sinds 1998 kwamen er 63.000 bedrijven bij. 25% daarvan kwam voor rekening van allochtonen, hoewel ze maar 9% uitmaken van de beroepsbevolking

Het zijn vooral Turkse Nederlanders die het goed doen. In 1998 leidden ze nog 4.000 bedrijven, vorig jaar waren dat er 10.000. Als die trend doorzet, hebben Turken volgend jaar naar verhouding vaker een eigen bedrijf dan autochtonen.

Volgens Amina Saydali, van de Marokkaanse ondernemersvereniging Ammam, komt het grote allochtonen dat een eigen bedrijfje begint vooral doordat jongeren zich vaak niet thuisvoelen in een Nederlands bedrijf. Bovendien is voor Marokkanen het ondernemersschap logisch. Marokko heeft veel bedrijfjes. Directeur F. Canah van de Turkse ondernemersvereniging Annifer meent dat óók de hogere opleiding van de tweede generatie allochtonen meespeelt. ,,Ze hebben vaker een doortimmerd plan en krijgen daardoor eerder en meer krediet van banken''. Ook Surinamers kiezen vaker voor een eigen bedrijf. Vijf jaar geleden was 3,5% van de werkende Surinamers eigen baas, nu is dat 4,5%. Antillianen en Arubanen blijven daarentegen achter.

Als belangrijkste reden voor de gestegen populariteit van allochtonen voor het starten van eigen bedrijf wordt het kopiëren van succesvolle niches (afnemers met specialistische wensen) genoemd. Na groentewinkels, bakkers en slagers, zijn dat vooral kapperszaken, telecomwinkels en gespecialiseerde marketingbureaus.

Het economisch instituut EIM becijferde onlangs dat bedrijven met allochtone leiding nauwelijks vaker bankroet gaan dan ondernemingen onder een autochtone directeur.