'Herrijzenis productie Fokker aanstaande'

ExtremeKnowledge had ons via de nieuws-submit te melden:

Er is weer een reële kans dat er in de nabije toekomst weer Fokker-vliegtuigen worden gebouwd. De plannen daarvoor bestaan al weer enkele jaren en het bedrijf dat dit wil doen, Rekkof Aircraft (Rekkof = Fokker, omgekeerd gespeld), heeft vorige maand het voorwerk afgerond. Nu voeren zij beslissende gesprekken met investeerders en andere partijen. Commercieel directeur R. Kleinendorst is uitermate optimistisch: "Het is de bedoeling nog dit kwartaal te beginnen met assemblage in Lelystad".

Initiatiefnemer van het project is de zakenman J. Rosen Jacobson. Al in 1998 had hij plannen om Fokker, dat in 1996 failliet ging, te laten herrijzen. Toentertijd werd besluitvorming daarover uitgesteld, waarna er weinig meer van werd vernomen. Jacobson kon nu bevestigen dat er weer serieus over wordt gepraat, maar gaf wel aan dat er nog veel onzekerheden zijn: "Het is een puzzel. Een aantal van de vele betrokken partijen moet nog een ei leggen."

Indien de productie inderdaad wordt opgestart, zal men zich in eerste instantie beperken tot het type Fokker 70. Later zou men eventueel zich ook op de daaraan verwante Fokker 100 willen richten. Volgens Jacobson blijkt uit onderzoek onder luchtvaartmaatschappijen dat er momenteel geen geschikt vliegtuig in die klasse is voor regionaal verkeer. Hij meent dat gat te kunnen invullen, mede omdat "...deskundigen vinden dat de Fokker 70 technologisch nog steeds vooroploopt."

Om de productie op te kunnen starten, moet Rekkof ten minste 150 miljoen euro aan investeringen binnenhalen. Daarnaast moeten er minimaal vijftig vliegtuigen in bestelling staan. Dat laatste is volgens directeur Kleinendorst geen probleem. Hij beweert dat daarvoor overeenkomsten zijn gesloten met twee niet nader genoemde luchtvaartmaatschappijen.

Overigens zal de geplande productie niet alleen in Lelystad plaats vinden. De feitelijke productie vindt plaats in de landen Tsjechië, Zweden, België en Nederland. Daarbij is voor Nederland de eindassemblage gepland, wat over het gehele productieproces gezien slechts een klein deel van het werk is. De reden: "Er is daar een halletje met plaats voor drie vliegtuigen", aldus Jacobson.