'Euro 2004 meest succesvol voor Adidas'

De Duitse sportartikelenfabrikant Adidas-Salomon is naar eigen zeggen niet slechter geworden van het EK in Portugal. Naar verwachting zal door het EK de omzet van de Adidas-voetbaldivisie, die eenderde van de markt in handen heeft, uitkomen op een record van 850 miljoen euro tegen 800 miljoen vorig jaar. In 2006, als het WK in Duitsland wordt gehouden, hoopt het concern met haar divisie een omzet van 1 miljard euro te draaien.

Volgens topman Herbert Rainer is het voetbalfestijn in Portugal voor Adidas qua omzet en uitstraling het meest succesvolle Europese kampioenschap ooit. Op het sportieve vlak is het Adidas minder vergaan. Met de uitschakeling van Duitsland, Spanje, Frankrijk en Letland is alleen Griekenland nog over om de eer voor Adidas hoog te houden. Nike vergaat het beter met zowel Nederland als Portugal in de halve finale.

Ondanks de vroegtijdige uitschakeling van de grootmachten Spanje en Frankrijk wist Adidas toch nog 1,3 miljoen replicashirts te verkopen. Van de nieuw geïntroduceerde vrouwelijke varianten gingen er 250.000 over de toonbank. Deze shirts worden gekenmerkt door een smallere taille.