Nederlanders snel geërgerd in de winkel

Rijen voor de paskamer, harde muziek, gebrek aan personeel. Kleine ergernissen in een winkel zorgen ervoor dat een klant snel weer buiten staat. Dat blijkt tenminste uit een onderzoek van bureau GfK in opdracht van modevakblad Textilia. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 2000 Nederlanders.

De grootste ergernis blijkt harde muziek te zijn. Ongeveer 45 procent van de ondervraagden geeft aan dat dat wel wat minder mag. Onder 65-plussers blijkt maar liefst driekwart van de consumenten zich te storen aan harde muziek. Vrouwelijke klanten laten zich snel afschrikken door rijen voor de pashokjes. Iets minder dan de helft, 45 procent, verlaat op dat moment de winkel. Mannen blijken zich vooral te ergeren aan rijen voor de kassa.

Jongeren zijn niet bepaald gediend van overmatige aandacht van het winkelpersoneel. Voor jeugdigden tussen de 13 en 19 jaar is dat de belangrijkste reden een winkel te verlaten. Jonge twintigers zijn ook niet gediend van extra aandacht, maar ergeren zich nog meer aan rijen bij de paskamer.