Advertenties 'vervuilen' Amerikaanse hitparade

Icoon Muziek nieuwsAmerikaanse Platenmaatschappijen hebben een nieuwe manier gevonden om hun artiesten hoger in de Amerikaanse hitparade te krijgen. Er wordt reclametijd ingekocht bij de radiostations om daar een plaatje vaker gedraaid te krijgen.

De Billboard top 100, de populairste hitparade in Amerika, wordt samengesteld aan de hand van de verkoopcijfers van de singels en de airplay, hoe vaak een nummer op radio en tv gedraaid wordt. Het is in de VS verboden om diskjockeys te betalen om bepaalde nummers vaker te draaien. In de vorm van een advertentie is het wel legaal; zo draaide een radiostation in Nashville bijvoorbeeld de nieuwste hit van Avril Lavigne vorige maand maar liefst 109 keer in één week. Het nummer ‘Don’t Tell me’ was voornamelijk in de nachtelijke uren vaak te horen, steeds in reclametijd gekocht door Arista Records. Deze manier van op een legale manier meer airplay krijgen is ook gebruikt voor onder meer de Black Eyed Peas en de Sugababes.

Avril LavigneToch blijkt er in de praktijk niet de mogelijkheid te bestaan zomaar toptienhits te kopen. Vaak wordt deze methode gebruikt om bekende artiesten een extra zetje te geven. Het is voor platenmaatschappijen van groot commercieel belang om hun artiesten lang in de hitparades te houden en het liefst zo vaak mogelijk als een ‘stijger’. In het geval van de nieuwe singel van Avril Lavigne leek het alsof het liedje aan populariteit won, terwijl in werkelijkheid, na aftrek van de gekochte airplay, het nummer minder vaak op de radio te horen was.

“Dit is een legale maar evenzeer discutabele praktijk”, vertelt een woordvoerder van de Amerikaanse hitparade Billboard. “We bestuderen de kwestie nog en overleggen met de muziekindustrie welke actie we eventueel moeten ondernemen”.