Internet wint terrein op televisie

Internet snoept steeds meer kijkers weg van de televisie. Uit onderzoek van het Engelse onderzoeksbureau Strategy Analytics blijkt dat 56 procent van de internetgebruikers zegt minder televisie te kijken omdat ze in de avonduren online zijn. Naar schatting heeft twintig procent van de Europese bevolking eind 2004 een breedband verbinding. Dat percentage zal in 2008 toegenomen zijn tot 41 procent, met uitschieters in België, Denemarken en Nederland naar 60 procent. De kijkcijfers zullen dus nog verder afkalven door internet.

Enkel televisie-uitzendingen online zetten lijkt niet meer te helpen. De Britse publieke omroep BBC gaat nu dan ook in de aanval door delen van zijn audio- en videoarchieven te publiceren. Internetgebruikers mogen gearchiveerd BBC-materiaal downloaden, bewerken en met derden uitwisselen. Het enige voorbehoud binnen dit nieuwe auteursrechtelijke model is dat er geen commercieel gebruik mag worden gemaakt van het BBC-materiaal.

Ook speciaal voor het internet ontwikkelde interactieve programma's als spelletjes en interactieve televisie, kunnen weglopende tv-kijkers nog aan de omroepen binden, zo menen de onderzoekers.