Supermarkten lappen regels aan hun laars

Supermarkten lappen massaal de regels voor de verkoop van mixdrankjes aan hun laars. De Stichting Alcoholpreventie (STAP) bezoekt ieder jaar een aantal supermarkten. Dit jaar voldeed bijna tweederde niet aan de eisen doordat onvoldoende de leeftijdsgrenzen van de alcoholische drankjes werd vermeld. Eenderde van de winkels stunt met prijzen van de populaire mixdrankjes.

Supermarkten zijn wettelijk verplicht de leeftijdsgrenzen voor alcohol bij de ingang, de kassa en de schappen aan te geven. Daarnaast mogen de drankjes niet te dicht bij de frisdrank geplaatst worden. Vooral voor kleine winkels is dit vaak een probleem.

Volgens STAP weigeren de supermarkten de regels goed na te volgen. Winkeliers vinden het onrechtvaardig dat alleen zij worden aangepakt en de minderjarige kopers van alcohol niet strafbaar worden gesteld.

De best scorende supermarkt was C1000. Van de veertien bezochte winkels was bij zes fillialen alles in orde.