Onderzoek: reclame in games acceptabel

Uit recent pilot-onderzoek, uitgevoerd door in-game reclamebureau Down Under Ingame Advertising (DUIA) en MediaLab blijkt dat 85% van casual en regular gamers in de leeftijdscategorie 16 t/m 30 jaar in-game reclame opmerkt. Van deze 85% wist 83% meerdere merken concreet te benoemen na een speelsessie van slechts 45 minuten met een voor hen onbekende titel. Van alle respondenten gaf 87% aan, in-game reclame positiever te vinden dan tv-commercials. Als reden hiervoor werd o.a. gegeven dat in-game reclame de spelervaring niet onderbreekt.

De DUIA/MediaLab focusgroep studie werd gehouden ter verificatie van onderzoek uitgevoerd door andere researchinstellingen, en maakt deel uit van een grootschaliger studie naar de relatie tussen games en advertising/sponsoring. De deelnemers aan de focus groep, casual en regular gamers, vrouwen en mannen, bleken per dag 2 uur en 15 minuten te besteden aan gaming, tegenover 2 uur en 40 minuten televisiekijken. Ook gaf 75% van de respondenten aan, liever met meerdere mensen tegelijk te spelen dan in hun eentje. Overigens blijkt uit het onderzoek geen afname aan merkherkenning wanneer er in een sociale context gespeeld wordt.

'DUIA houdt periodiek onderzoeken naar games en reclame. Niet alleen om de effectiviteit van in-game reclame te meten, waar wij voor onze eigen campagnes natuurlijk veel gebruik van maken, maar ook naar de samenstelling van doelgroepen en hun mediaconsumptie', zegt Ab Kuijer, Managing Director DUIA. 'Behalve dat in-game reclame een hoge attentiewaarde heeft, blijkt uit dit onderzoek bijvoorbeeld ook dat gaming een belangrijk deel van de vrijetijdsbesteding in beslag neemt van een grote groep mensen.'