Geen BN'ers meer in snoepreclames

BN'ers en kinderidolen zullen binnenkort niet meer in tv-reclames voor snoep te zien zijn. Zo zal Jim stoppen met zijn Mars-reclames en zet Peter Jan Rens een punt achter zijn reclames voor Haribo. De Nederlandse voedingsmiddelenindustrie (VAI) heeft dit gisteren bekendgemaakt door een nieuwe gedragscode aan te bieden aan minister Hoogervorst van Volksgezondheid.


Geen snoepschnabbels meer voor meneer Kaktus

Het ministerie van Volksgezondheid en de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie overleggen al langer over manieren om de vetzucht in Nederland terug te dringen. Steeds meer Nederlanders zijn te dik. Ook kinderen kampen steeds vaker met overgewicht. De voedingsmiddelenindustrie gaat ook voorlichting geven over evenwichtige voeding.

Naast de eerder genoemde maatregel is het de bedoeling reclame voor snoep en ander ongezond eten tijdens kinderprogramma's helemaal te verbieden. Ook mogen snoepfabrikanten geen acties meer op scholen houden om de verkoop van hun producten onder de jeugd te verhogen.

De voedingsmiddelenfabrikanten willen verder meer light-producten gaan aanbieden op scholen. Volgens een woordvoerder is het niet de bedoeling om op scholen helemaal geen snoep of snacks meer te verkopen, omdat kinderen dan gewoon naar de snackbar om de hoek zullen gaan.

De Nederlandse voedingsmiddelenindustrie hoopt dat de actie om gezond eten aan te moedigen, en snoepen en snacken af te remmen, zal worden overgenomen door supermarkten, tankstations en andere bedrijven.