Koffie uit abri's in Amsterdam en Utrecht

Twaalf abri's in Amsterdam en Utrecht zijn deze week uitgerust met een Senseo koffieapparaat. Op de haltes Amsterdam Amstel en Utrecht Vredenburg werken de koffiezetapparaten ook echt en kunnen voorbijgangers zelf een gratis kopje koffie op straat pakken.

Philips en Douwe Egberts willen met deze nieuwe manier van reclame voeren - het is voor het eerst dat een reclame-uiting in een abri een driedimensionaal karakter krijgt - de nieuwe Senseo Limited Edition onder de aandacht brengen. De reclame is in samenwerking met de ontwikkelaar van de abri's, JC Decaux, ontwikkeld.

"We wilden niet zomaar wat abriplekken inkopen, maar er ook echt iets mee doen. Senseo is een innoverend concept, dus horen we er ook vernieuwde marketing op los te laten. En omdat Senseo inmiddels bij iedereen bekend is - ÚÚn op de drie huishoudens heeft al een apparaat - kan er ook een ludieke invulling aan worden gegeven.", aldus marketingmanager Martijn Smelt van Dap Nederland.

De ontwikkeling van de campagne koste volgens Smelt veel voorbereiding: "Een koffiezetapparaat in een onbewaakte vitrine maakt de abri vandaalgevoelig. Daarbij waren er speciale vergunningen nodig van de gemeente. Het gaat om de openbare ruimte en dan moet je de garantie geven dat het geen rommeltje wordt."

De opmerkelijke campagne wordt ondersteund door paginagrote advertenties in diverse landelijke dagbladen op 9 april en een zoekactie naar 'de rode koffiezetter' in duizend filialen van electro- en huishoudspeciaalzaken op 10 april (wie een rode Senseo in de winkel vindt, mag hem gratis mee naar huis nemen). Als afsluiting van de campagne verschijnen op 30 april Senseo abri's in Koninginnedagstijl en worden er Senseo koffiedemonstraties gehouden in Groningen.