Ontevredenheid over het CWI

Uit een onderzoek van Infomart/GfK blijkt dat werklozen die staan ingeschreven bij het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) niet tevreden zijn over de dienstverlening. Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het radioprogramma KRO 1opdeMiddag. Volgens een onderzoek van het CWI zelf blijkt bovendien dat de klanttevredenheid vorig jaar is gedaald.

Infomart ondervroeg zo’n 420 werkzoekenden. Tweederde van deze groep vindt dat het CWI niet veel moeite doet voor de werklozen. Ook bleek bij zeventig procent ontevredenheid over de verstrekte informatie met betrekking tot de diensten van het CWI. Het CWI wordt door 61 procent gezien als een bureaucratisch en traag instituut. Eenderde van de ondervraagden denkt niet serieus genomen te worden als werkzoekende en vijftig procent denkt wel serieus genomen te worden.

“De resultaten spreken elkaar tegen”, aldus het CWI, “Tweederde van de ondervraagden vindt dat het CWI niet echt zijn best doet, traag is en bureaucratisch, maar de helft vindt dat het CWI ze wel serieus neemt".

Volgens het CWI lijkt het erop dat de ondervraagden hun teleurstelling projecteren op het CWI. Er zijn naar eigen zeggen van de 800.000 klanten maar 269 klachten binnengekomen in 2003.

Uit een intern onderzoek van het CWI bleken werkzoekenden in 2003 minder tevreden dan in 2002. Onderzoeksbureau Effectory, die een enquête hield onder bijna 1400 werkzoekenden, is de kwaliteit van de dienstverlening zeer waarschijnlijk de oorzaak van de achteruitgang. "Waar de oorzaak ook moge liggen, feit is dat de tevredenheid van CWI-klanten relatief laag is", aldus Effectory.