Consumentenbond dient klacht in over ADSL

rightDe Consumentenbond heeft een klacht ingediend bij de telecom-toezichthouder OPTA over de slechte mogelijkheden om over te stappen van ADSL-provider. FOK! berichtte eerder al over de vele klachten die de consumentenbond kreeg over de ADSL-providers.

Vanaf 1 mei zal het wel mogelijk worden om over te stappen tussen de providers die gebruik maken van het KPN-netwerk zoals Planet, XS4ALL en Het Net. Overstappen naar het netwerk van Tiscali of BBned duurt echter nog steeds zes tot acht weken. In januari liet provider Demon, die gebruik maakt van het net van BBned, al weten dat KPN niet mee wil werken om een overstap-procedure te bedenken. "Technisch gezien is het heel goed mogelijk om over te stappen. Er moet gewoon een kleine aanpassing gedaan worden in de wijkcentrale, maar KPN houdt het tegen. Er is inmiddels wel een maandelijks overleg met BBned en Tiscali, maar het schiet allemaal niet op", zo zegt productmanager Marieke Ligtvoet van Demon. Onlangs dienden Tiscali en BBned al een klacht in bij de OPTA over dit probleem. De toezichthouder heeft de klacht momenteel in behandeling en hoopt begin juni tot een uitspraak te komen, zo zegt een woordvoerder.

KPNOpvallend is dat de OPTA in januari aan FOK! liet weten niks aan het probleem te kunnen doen. De telecomwaakhond zei met handen en voeten gebonden te zitten aan de telecomwet. "In de oude telecomwet staat nog niks over internet", laat een woordvoerder ons weten. "De Eerste Kamer is bezig met de nieuwe telecomwet. Dan krijgen wij ruimere bevoegdheden. Maar voorlopig bemoeien wij er ons niet mee."

De Consumentenbond heeft de OPTA in een brief om maatregelen gevraagd om beter en sneller overstappen tussen de verschillende adsl-netwerken af te dwingen.