Vrouw vat vlam tijdens reanimatiepoging

Tijdens een rit naar het Memorial Ziekenhuis van New London, Connecticut, werd bij een poging met een defibrillator het leven van een vrouw te redden, de patiŽnte met het apparaat in brand gestoken. De vlammen werden snel gedoofd maar de vrouw overleed bij aankomst in het ziekenhuis.

"Ze was een zieke vrouw, dus was het niet ongebruikelijk dat er een ambulance voorstond", zegt een geschokte buurvrouw. Wat er daarna gebeurde was echter zo ongewoon, dat een speciaal team van de politie is gevraagd om uit te zoeken wat er precies fout ging. Het ambulancepersoneel had de 47-jarige Brenda Jewitt achter in de ambulance geladen. De vrouw had een hartstilstand en geprobeerd werd het hart weer op gang te krijgen met een defibrillator. Bij het toedienen van de elektrische schok ontstonden er plotseling vlammen en vloog de kleding van de vrouw in brand. Nadat ze het vuur gedoofd hadden probeerden de hulpverleners Brenda alsnog te reanimeren, maar dit mocht niet meer baten.

Volgens het team dat de zaak gaat onderzoeken, is het heel wel mogelijk dat de combinatie van de zuurstof die de vrouw werd toegediend, en het metaal van de stretcher hebben geleid tot het uitzonderlijke situatie. Een autopsie heeft inmiddels uitgewezen dat de vrouw een 'natuurlijke dood' is gestorven en de brand niet heeft bijgedragen aan haar overlijden.