Witte achterstandsleerling raakt achterop

Neftizz had ons via de newssubmit het volgende te melden:

Autochtone (witte) scholieren met een leerachterstand raken steeds verder achterop. Dit in tegenstelling tot allochtone leerlingen met een achterstand: die lopen juist in. Dat stelt het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) in een rapport, getiteld 'Autochtone achterstandsleerlingen: een vergeten groep' , dat vandaag verscheen.

Aan het einde van de basisschool lopen witte leerlingen met een achterstand één jaar achter in taal, en bijna vijf maanden in rekenen.

Het SCP geeft geen reden aan waarom witte leerlingen met een achterstand meer achterop raken, omdat men dat niet goed onderzocht heeft. Wel is het zo dat allochtone achterstandsleerlingen vaak in hogere concentraties op een school zitten, waardoor de drempel voor het inhuren van extra leerkrachten eerder wordt gehaald.

Volgens het SCP zijn leerachterstanden niet meer toe te schrijven aan een lage sociaal-economische afkomst, maar aan een lagere intelligentie.

Het SCP steunt daarom een advies van de Onderwijsraad om drempels voor extra steun te schrappen én om etnische afkomst niet meer als criterium te gebruiken.