Voedselvergiftiging na sinterklaasfeest

Twintig kinderen die vorige week donderdag in Heerlen ziek werden na een sinterklaasfeest, blijken voedselvergiftiging na het eten van snoep te hebben opgelopen.

In totaal waren in Heerlen honderd kinderen aanwezig bij het feest voor de goedheiligman in Licom. Een aantal van hen werd ziek na afloop. De GGD ging er in eerste instantie van uit dat het strooigoed de schuldige was.

Uit onderzoek is gebleken dat er in ieder geval meellarven in de uitgedeelde taaitaai zaten. Maar volgens de Voedsel- en Warenautoriteit kŠn dat niet de oorzaak van de vergiftiging zijn: ,,Het moge duidelijk zijn dat meellarven niet thuishoren in taaitaai. Maar je wordt niet ziek van die beestjes. Waar de kinderen wel ziek van zijn geworden, is nog niet duidelijk'', aldus een woordvoerster.

Het snoepgoed was afkomstig van de Sligro in Heerlen. De groothandel heeft meteen de Voedsel- en Warenautoriteit ingeschakeld en de resterende zakken uit de rekken gehaald. Gek genoeg zijn bij de Sligro verder geen klachten binnengekomen, zodat de besmetting van de kinderen wellicht in een ander produkt gezocht moet worden.