Reclame ontdekt de allochtoon

De reclamewereld lijkt de allochtoon ontdekt te hebben: in steeds meer advertenties verschijnen namelijk allochtonen. Volgens deskundigen een slimme zet, maar het roept ook negatieve reacties op. Zo werd afgelopen week een Hema-affiche met een moslimmeisje met hoofddoek erop besmeurd.

Volgens Jorge Cuartas, directeur van Foquz Etnomarketing, een bureau dat is gespecialiseerd in marketing gericht op allochtonen, is het logisch dat de Hema heeft gekozen voor een model met een hoofddoek: ''Stel jezelf de vraag: wie komen er in je winkel? Dát zijn de mensen die je moet aanspreken in je advertenties. Moslims komen ook in de Hema, dús gebruikt de Hema ze.'' Hetzelfde geldt voor Ben. De aanbieder van mobiele telefonie, tegenwoordig T-mobile, adverteerde enkele jaren geleden ook met vrouwen met hoofddoeken. Cuartas zegt dat bedrijven die gebruik gaan maken van allochtonen, wel goed moeten weten waar ze aan beginnen. ,,Het zou best kunnen dat je ook klanten verliest. Maar eerlijk gezegd denk ik dat je er meer wint. Als je maar geloofwaardig bent''.

Tegen het Hema-affiche van een meisje met hoofddoek werd vorige week ook geprotesteerd door Michiel Smit van NieuwRechts. In een brief aan de Hema schreef hij onder meer: ''Waar is dat nu voor nodig? Vele mensen, ook klanten bij de Hema, nemen hier aanstoot aan. Het is een enorme stap in de verkeerde richting wanneer Nederlanders zich gaan aanpassen aan Turken of Marokkanen. Nog even en we krijgen ook halal Hemaworsten''.

Woordvoerster Lenie Goudsmit van de Hema ligt niet wakker van de kritiek van Smit: ''Ach, laten er een paar mensen zijn die nu niet meer bij ons komen, dat moet dan maar. Zulke mensen moet je lekker in hun eigen sop laten gaarkoken. Wees verder niet bang voor de rookworsten. Het recept daarvan blijft zoals het is''.