Wetenschappers ontdekken nieuwe walvis

Useroid had ons via de newssubmit het volgende te melden:

Japanse wetenschappers hebben naar eigen zeggen een nieuw soort walvis ontdekt - een opmerkelijke gebeurtenis als de ontdekking ook daadwerkelijk wordt bevestigd. Het gevonden dier behoort tot de baleinen, het type walvis dat klein plankton en ander voedsel uit het zeewater filtert.

"Kun je het je voorstellen? Een dier van meer dan tien meter dat voor ons onbekend was tot in de 21e eeuw," aldus Tadasu Yamada van Tokyo's National Science Museum, die bij het onderzoek betrokken was.

De meeste baleinen groeien tot enorme afmetingen, zoals de blauwe walvis die wel 22,5 meter lang kan worden en honderd ton kan wegen. Deze walvis is dan ook het grooste dier dat ooit heeft geleefd, zo wordt algemeen aangenomen. De nieuwe walvissoort is meer dan de helft kleiner (9 meter) en slanker.

Waar elk jaar nieuwe soorten van kleinere wezens, zoals insecten, vogels en amfibieën worden ontdekt, is het erg zeldzaam dat er nieuwe soorten zoogdieren worden gevonden, helemaal als het een dier van deze afmetingen betreft. De meeste huidige soorten werden al in de 18e en 19e eeuw beschreven.

De Japanse onderzoekers deden hun ontdekking door DNA-onderzoek van negen karkassen van volwassen walvissen. Men ging ervanuit dat het ging om een al eerder beschreven soort. Het kan nog jaren vol diverse studies duren voordat andere biologen de nieuwe soort accepteren.