Prijzenoorlog supers: zevende ronde gaat in

De zevende ronde van de prijzenoorlog tussen de supers dient zich aan. Zo gaat Albert Heijn (AH) met ingang van maandag de prijzen van haar zuivelproducten sterk verlagen. Een literpak halfvolle melk, karnemelk of magere yoghurt gaat 0,49 euro kosten en een liter vla 0,85 euro.

De goedkopere zuivelproducten zullen onder een nieuwe naam in het assortiment komen. Onder de naam van 'De Zaanse Hoeve' zal de zuivellijn in de winkels van AH liggen, waarvan de producten gemiddeld 15 à 25 procent goedkoper zijn dan die van het huismerk.

AH zegt met het bekend maken van het nieuws het prijsverschil met andere supermarkten te willen verkleinen. "We hoeven niet de goedkoopste te zijn, maar het verschil is het afgelopen jaar te groot geworden", aldus een woordvoerder zaterdag. Hij doelde daarbij onder meer op Duitse discounters die vooral goedkope buitenlandse melk aanbieden voor ver onder de vijftig eurocent.
_
De prijzenoorlog tot nu toe:

ronde 1: AH verlaagt de prijzen van ruim duizend producten. Anderen volgen.
ronde 2: AH verlaagt de prijzen van 300 artikelen, anderen volgen weer.
ronde 3: Super de Boer en Konmar verlagen de prijzen van 250 producten
ronde 4: Edah zet de vierde ronde in, door opnieuw vele artikelen te verlagen in prijs.
ronde 5: AH verlaagt de prijs van 300 producten.
ronde 6: Discounters slaan terug

Hoewel de consument profiteert van de prijzenoorlog, geldt dit lang niet voor iedereen. De prijzenslag heeft negatieve gevolgen voor de discounters zoals Aldi en Lidl, maar ook de kleine zelfstandige ondernemer. Zo viel afgelopen woensdag het eerste slachtoffer.