Merknaam als kindernaam populair in Amerika

PCF had ons via de newssubmit het volgende te melden:

Uit onderzoek van de Amerikaanse professor Cleveland Evans van de Bellevue Universiteit van Nebraska blijkt dat heel wat Amerikaanse ouders hun kinderen vernoemen naar internationale merken. Armani, L'Oreal en Chevrolet zijn populaire namen voor pasgeboren kinderen.

Evans onderzocht de afgelopen 25 jaar Amerikaanse babynamen. Vooral bij meisjes blijken merknamen populair. In het jaar 2000 noemden ouders 298 meisjes naar kledingmaker Armani. Verder waren er onder meer 21 L'Oreals (cosmeticaconcern) en vijf Celica's (een auto van Toyota). Bij jongens is Chevy populair, naar het automerk Chevrolet. Evans trof ook tweemaal ESPN aan, beide jongens zijn naar een grote sportzender genoemd.

De oorsprong van de trend zou volgens professor Janette Benson van Denver University liggen in de belangrijke betekenis van het materialisme in het huidig leven.

Evans zit in over de trend die hij heeft ontdenkt: "Ik denk soms dat ouders hun kinderen zien als bezit." Toch ziet hij een positieve kant: "Kinderen krijgen in ieder geval een positieve naam. Als je naar auto's kijkt, zie je niemand die zijn kind Yugo heeft genoemd."