Microsoft daagt eenmansbedrijfje om naambellen

Sinan / saban had ons via de newssubmit het volgende te melden:

Het eenmansbedrijfje Omega ICT uit Deventer is met het Amerikaanse Microsoft in een juridische tweestrijd verwikkeld over naambellen. De Deventer ondernemer W. Nijkerk, die zich ook laat benoemen met de bijnaam "de Microsoof", registreerde de belcode "microso", om een landelijke telefonische hulplijn voor computerproblemen te kunnen opstarten.

Toen deze actie bij Microsoft bekend werd, spande het concern een kort geding aan tegen de ondernemer, maar deze werd verloren. In hoger beroep proberen zij daarom alsnog gelijk te krijgen. In een poging zijn rechtspositie te versterken, heeft W. Nijkerk gisteren bekend gemaakt zijn landelijke computerhulplijn zo snel mogelijk te lanceren.

Nijkerk liet de belcode drie dagen eerder registreren dan de Amerikaanse multinational. Hij registreerde de nummers 0800-6427676 en 0900-6427676, om op die manier de naambelnummers 0800-MICROSO en 0900-MICROSO te kunnen gebruiken. Zijn argument is dat hij hiermee bijvoorbeeld de woordcodes "microsoof" en "microsores" kan gebruiken voor zijn hulplijnen. Vanwege het feit dat alleen de eerste zeven letters relevant zijn voor het bepalen van de cijfercode, is Microsoft "not amused". Die zijn bij "Microsoft" en "Microsoof" namelijk gelijk.

Het hoger beroep zal op 25 november door het gerechtshof in Arnhem in behandeling worden genomen. Nijkerk is hoopvol gestemd: "Ik kan me niet voorstellen dat uit een nieuwe uitspraak een andere conclusie volgt."