Britse vereniging strijdt voor andere wintertijd

Irakees had ons via de newssubmit het volgende te melden:

In Nederland gaat, net als in een groot deel van de wereld, de klok eind oktober een uur terug. In Groot-Brittannië probeert een vereniging die zich inzet voor de veiligheid op straat de klok echter juist een uur vooruit te krijgen.

In Engeland gaat de klok net als in Nederland eind oktober een uur achteruit, en eind maart weer een uur vooruit. Daardoor is het 's avonds opeens een stuk eerder donker en daardoor gebeuren er meer ongelukken in het verkeer, zo meent de Britse Royal Society for the Prevention of Accidents (RoSPA), de Koninklijke Vereniging ter Voorkoming van Ongelukken.

Volgens de RoSPA steeg het aantal ongelukken waarbij voetgangers om het leven kwamen of zwaargewond raakten vorig jaar van 759 in oktober tot 851 in november. "Onderzoek wijst uit dat kwetsbare weggebruikers als kinderen en ouderen meer gevaar lopen tijdens donkere avonden dan in de ochtend. Kinderen gaan 's morgens direct naar school, maar na de les blijven ze vaak op straat rondhangen om naar familie of winkels te gaan, en daardoor lopen ze dan meer risico", aldus Kevin Clinton, hoofd verkeersveiligheid van de vereniging.

De oplossing, betoogt de Royal Society, is de klok in de winter één uur vooruit te zetten op Greenwich Mean Time (GMT), en in de zomer twee uur vooruit. Op die manier hebben de Britten het hele jaar door minder duisternis in de avonduren. Het plan zou twee jaar op proef moeten worden uitgeprobeerd.

Het idee is misschien minder vreemd dan het lijkt. Tussen 1968 en 1971 is al eens een zo'n proef gedaan. Toen werd de klok het hele jaar één uur vooruit gezet. Dat scheelde 2500 verkeersdoden en gewonden per jaar. Ondanks dat gegeven stemde het Britse Lagerhuis aan het einde van de proef tegen een permanente wijziging.

De vereniging ziet ook nog een ander voordeel. Met het vooruitzetten van de klok zou Groot-Brittannië opeens in dezelfde tijdzone terechtkomen als het grootste deel van Europa, en dus ook Nederland. Niemand zou zijn horloge op de boot of in het vliegtuig naar het Europese vasteland nog bij hoeven te zetten.