Publiek bestel onbekend bij jongeren

Jongeren snappen niks van het publieke omroepbestel. Dat blijkt uit een kleine steekproef van de Volkskrant op het Amsterdamse Berlage Lyceum. Dit net nu jongerenomroep BNN een grote campagne voert om leden te werven.

"Het zijn tijdschriften enzo", zo legt de 15-jarige Nino Jannasch uit wat een omroepvereniging is. "En tv, en radio. En kranten. Gewoon, de media." "Nee man", onderbreekt klasgenoot Bright Da-Costa (15) hem. "Ik denk dat een omroepvereniging iets met de regering te maken heeft. Politiek. Máxima en Mabel, daar informeren ze je over." En dat laat maar weer zien dat jongeren geen idee hebben hoe het publieke bestel werkt.

Op de vraag of Bright en Nino ook een paar omroepverenigingen op kunnen noemen, zegt Nino: "Eh. . . de Varo? Is dat op net 2? Ik kijk wel naar de Champions League. Dat is de Varo," zegt hij. "En die met Katja Schuurman. Die ging laatst krantjes uitdelen", oppert Bright.

Volgens anderen geven omroepverenigingen alleen maar informatie. Pim Berg (15): "Ik heb geen idee. Postbus 51 ofzo? Ze maken dingen duidelijk aan het volk." André Koning (16): "Het moet iets met tv te maken hebben. Even denken of ik een programma weet... Netwerk. Dat is het." Lot Noorlander (14): "Een omroep, is dat niet zoiets als de KRO?" Esther Hayward (14): "Die had ik ook net in gedachten. Wat was het ook al weer. Katholiek?" Hawal Smayel (15): "KRO is koninklijke nogwat." "Nee man', roept een jongen in het voorbijgaan, 'de KRO, dat spel je met een C." "Oh", zegt Hawal, "dan is het commerciële nogwat."

Wat een lidmaatschap van een omroep te betekenen heeft, kunnen ze ook geen van allen vertellen. Volgens Manel Arrad (14) betekent dat dat je folders toegestuurd krijgt. "Reclame enzo. Dan weet je wat er op tv komt."